Eten en drinken bij warm weer

Te weinig drinken is samen met het te warm hebben een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsproblemen op erg warme dagen.

Drinken bij warm weer:

  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.

  • Drink regelmatig en vóór je dorst hebt. Kleurt je urine donker of plas je minder dan gewoonlijk? Dan drink je te weinig.

  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Je lichaam verliest sneller vocht als je alcohol drinkt. En gesuikerde dranken neem je minder snel op.

Speciale aandacht voor ouderen:

  • Laat de oudere voldoende en regelmatig drinken, ook als hij geen dorst heeft. Doe dat ook enkele dagen voor de warme dagen. Zo bouwt hij een vochtreserve op.

  • Bied keuzemogelijkheden en variatie aan zoals koffie, thee en suikerhoudende dranken. Daarmee zet je aan tot drinken.

Speciale aandacht voor kinderen en baby’s:

  • Een kind heeft pas dorst wanneer het uitgedroogd is. Wacht dus niet tot het moment dat een kind dorst heeft om het drinken te geven.

  • Laat een kind meerdere kleine hoeveelheden na elkaar drinken. Dat is beter dan een grote hoeveelheid in één keer. Vermijd te koude dranken om buikkrampen te voorkomen.

  • Wees alert voor tekenen van uitdroging. Minder dan vier natte luiers op 24 uur, holle ogen met droge kringen errond, een ongewone huidskleur, extreme slaperigheid of prikkelbaarheid, koorts, braken, diarree, hoofdpijn en ademhalingsmoeilijkheden zijn redenen om een arts te raadplegen. Bekijk de gezondheidseffecten.

  • Moeders die borstvoeding geven moeten ook extra drinken en hun baby vaker aanleggen.

Eten bij warm weer:

  • Hou rekening met adviezen voor een gezonde voeding en laat water primeren. 
  • Eet lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn, dat vraagt minder energie van je lichaam
  • Eet voldoende groenten en fruit. Dit zijn extra vitaminen voor je lichaam.
Icoon_drink_voldoende_water_koffie_thee